Moartea pândeşte la trecerea de pietoni

Trecerea de pietoni de pe strada Gheorghe Doja din Zalău, situată în vecinătatea magazinului Unicarm, a fost la un milimetru distanţă de o nouă tragedie, miercuri, la orele dimineţii (afară fiind încă noapte, iar iluminatul stradal, ca de obicei, proaspăt-oprit). După accidentul din luna decembrie petrecut în acelaşi loc, în care o femeie a fost luată pe sus de un autoturism înmatriculat în Cluj exact pe această trecere de pietoni, un alt şofer a oprit miercuri dimineaţa la câţiva centimetri de un pieton, care se angajase regulamentar în traversare.

Şoferul nu conducea cu viteză, lucru care a însemnat, de fapt, salvarea celor doi participanţi la trafic. Un fapt care explică o dată în plus riscul acestui loc este faptul că şoferul conducea un autoturism înmatriculat într-un alt judeţ, prin urmare, şansele ca omul să cunoască bine municipiul nostru (şi locul în care sunt amplasate trecerile de pietoni) fiind destul de mici. Problema evidentă a acestei treceri de pietoni, ca şi a altora de pe raza municipiului este slaba vizibilitate. Pentru zălăuani, admitem că e o trecere de pietoni cunoscută; însă ce facem cu cei care trec prin acest loc situat pe o porţiune de drum european, şoferii nefiind din Zalău şi neavând de unde să ştie că în acel loc există o trecere, atâta timp cât aceasta nu se poate vedea decât în ultimul moment? Pe lângă iluminatul stradal care ar trebui lăsat în funcţiune până când întunericul dispare complet, poate că autorităţile vor urgenta punerea în practică a ideii primarului Ionel Ciunt, idee adusă în discuţie în una dintre ultimele şedinţe de Consiliu Local ale anului trecut. Un proiect privind dotarea fiecărei treceri de pietoni de pe marile artere ale minicipiului (deşi ar fi bine ca toate să fie astfel dotate) cu un sistem de iluminat intermitent, specific acestor locuri din trafic. Poate că acest proiect ar trebui să beneficieze de prioritate maximă în faţa altor planuri ale municipalităţii, având în vedere faptul că discutăm nici mai mult nici mai puţin decât despre vieţi omeneşti.

Desigur, asta nu absolvă de responsabilitate şoferii, care trebuie să dea mereu dovadă de vigilenţă şi să circule cu viteză regulamentară, respectând întotdeauna semnificţia indicatoarelor, inclusiv a celor din dreptul trecerilor de pietoni. Însă, aşa cum este şi cazul „zebrei” de pe strada Gheorghe Doja, de multe ori aceste locuri pot fi observate cu mare greutate de şoferi, mai ales dacă strada este lăsată la orele dimineţii în întuneric, din raţiuni de economie sau prostie. Nu mai adăugăm faptul că pietonii care se angajează în traversare prin acest loc pot fi observaţi doar în momentul în care au ajuns deja pe trecerea de pietoni, după ce „ţâşnesc” dintre maşinile parcate de o parte şi de cealaltă a drumului.

Ultimul accident, provocat de un şofer din Cluj în luna decembrie, în acest loc, s-a soldat cu rănirea gravă a unui pieton, acesta fiind în continuare spitalizat, în aşteptarea mai multor intervenţii chirurgicale complexe. Consilierii locali trebuie să-şi ia rolurile în serios şi să înceapă să se facă vizibili şi mai vocali în şedinţele de Consiliu Local, avem nevoie ca cei pe care i-am ales să dea dovadă, la şapte luni de la încoronare, de iniţiativă, de o ideaţie urbanistică mai bogată, de un mai mare avânt şi drag de comunitatea în fruntea căreia au fost investiţi în funcţii. La şedinţe, în afară de primar şi viceprimari, aproape nimeni nu vine cu idei, comentariile sunt puţine şi şoptite, iniţiativele lipsesc ori sunt anemice. Pe lângă acest proiect – o idee salutară pentru traficul zălăuan şi pentru pietoni – multe alte idei ar putea căpăta conturul ferm al unor proiecte de care realmente avem nevoie şi care ar putea beneficia de prioritate, nu doar pentru confortul nostru, al celor care cotizăm la ghişeele primăriei, cât pentru securitatea şi vieţile noastre, puse de multe ori în pericol prin aceste lipsuri cărora nu le mai putem găsi nicio scuză.

 

Leave a Comment